Методичні рекомендації
щодо вивчення хімії у 2014-2015 навчальному році
Відповідно до листа Міністерства освіти і науки
України від 20.05.2014 р. № 1/9-349 «Про навчальні плани загальноосвітніх
навчальних закладів та структуру 2014/2015 навчального року» навчальні заняття
організовуються за семестровою системою: І семестр – з 1 вересня по 19 грудня, ІІ семестр – з 02 лютого по 29 травня 2015 року.
Закінчується навчальний рік проведенням навчальних
екскурсій та практики у 5-8 і 10 класах (2 червня – 13 червня) і державної
підсумкової атестації випускників основної (01-08 червня) і старшої (22-28
травня) школи.
Впродовж навчального року для учнів проводяться
канікули: орієнтовно, осінні з 28 жовтня по 3 листопада, зимові з 30 грудня по
12 січня, весняні з 24 по 30 березня.
З урахуванням місцевих особливостей та кліматичних
умов за погодженням з відповідними місцевими органами управління освітою можуть
змінюватись структура навчального року та графік учнівських канікул, зокрема,
проведення для учнів 1 класу додаткових тижневих канікул; навчальну практику та
навчальні екскурсії за рішенням закладу можна провести в інші терміни, або
впродовж навчального року.
Організація навчання
Навчання хімії у
загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься відповідно до таких
типових навчальних планів
–
для загальноосвітніх шкіл та
спеціалізованих шкіл, гімназій, ліцеїв, колегіумів, класів з поглибленим
вивченням окремих предметів:
7-9-ті класи – за
Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів,
затвердженими наказом МОН України від 23.02.2004 № 132, зі змінами, внесеними
наказом МОН України від 05.02.2009 № 66;
10-11-ті класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних
закладів ІІІ ступеню, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834;
–
для спеціалізованих шкіл з поглибленим
вивченням іноземних мов:
7-9-ті класи – за Типовим навчальним
планом спеціалізованих шкіл цього типу, затвердженими наказом МОН України від
13.03.2006 № 182;
10-11-ті класи – за Типовими навчальними
планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом
МОН України від 27.08.2010 №834;
–
для 8-9-х класів загальноосвітніх навчальних
закладів з поглибленим вивченням окремих
предметів – за Типовими навчальними планами, затвердженими наказом
МОНмолодьспорт України від 23.05.2012 р. № 616;
–
для спеціалізованих шкіл з поглибленим
вивченням предметів художньо-естетичного циклу:
7-9 класи - за Типовими
навчальними планами спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов
та предметів художньо-естетичного циклу, затвердженими наказом МОН України від
13.05.2005 № 291, з урахуванням змін в розподілі навчального часу та загальної
кількості годин, визначених Типовими навчальними планами початкової школи
(наказ МОН України від 29.11.2005 № 682);
10-11 класи - за Типовими
навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня,
затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 №834;
–
для загальноосвітніх навчальних закладів з
навчанням мовами національних меншин з вивченням двох іноземних:
7-9 класи можуть користуватися варіантами
навчальних планів, доведеними до місцевих органів управління освітою та
навчальних закладів листом МОН України від 14.06.2005 № 1/9-321;
10-11-ті класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх
навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від
27.08.2010 № 834 (додаток 15).
Нижче наведено розподіл
кількості годин (тижневе навантаження) на вивчення хімії в основній (табл. 1)
та старшій (табл. 2) школах:
Таблиця 1
7 клас
|
8 клас
|
8 клас
(поглиблене
вивчення хімії)
|
9 клас
|
9 клас
(спеціалізовані
школи з поглибленим
вивченням іноземних мов)
|
9 клас
(поглиблене вивчення
хімії)
|
1
|
2
|
4
|
2
|
1,5*
|
4
|
Таблиця 2
10 клас
|
11 клас
|
||||
стандарт
рівень
|
академічний рівень
|
профільний рівень
|
рівень
стандарту
|
академічний рівень
|
профільний
рівень
|
1
|
1
|
4
|
1
|
2
|
6
|
*Орієнтовний розподіл годин між темами та особливості вивчення хімії в 9 класах спеціалізованих шкіл з поглибленим
вивченням іноземних
мов надано у методичних рекомендаціях щодо вивчення
хімії у 2009/2010 навчальному році (лист МОН
від 22.05.2009 № 1/9-353).
Відповідно до листа Міністерства освіти і науки, молоді та
спорту України від 29.04.2011 №1/9-325 навчальні заклади,
за потреби, можуть збільшувати кількість годин на вивчення хімії за рахунок годин варіативної складової, яка передбачає:
1)збільшення годин на вивчення предмета;
2) упровадження курсів за вибором;
1.
факультативи, індивідуальні та групові заняття.
Тому рекомендуємо в 10
класах академічного рівня виділити на вивчення хімії 2 години, збільшуючи
кількість годин на вивчення окремих тем програми академічного рівня. Також у
класах технологічного (легка промисловість, харчові технології тощо)
математичного та, особливо, фізико-математичного профілів, за наявності годин
варіативної частини, рекомендуємо у 10-11 класах вивчати хімію на академічному
рівні.
Якщо години варіативної складової відводяться на
збільшення годин на вивчення предмета, то вони заносяться до класного журналу
на сторінку хімія. У такому випадку вчитель, розробляючи календарне планування,
самостійно вирішує питання щодо збільшення кількості годин на вивчення
тих чи інших тем у порівнянні з передбаченими навчальною програмою.
У випадку, коли години варіативної
складової відводяться на курси за вибором, за рішенням навчального закладу
облік занять з курсів може здійснюватися на сторінках класного журналу або в
окремому журналі. Рішення щодо оцінювання навчальних досягнень учнів також
приймається навчальним закладом.
Факультативи, групові та індивідуальні
заняття проводяться для окремих учнів, чи груп учнів. Облік цих занять проводиться в окремому журналі. Оцінювання навчальних
досягнень учнів може здійснюватися за рішенням педагогічної ради.
Навчання хімії потребує
раціонального застосування різних методів й організаційних форм навчання, як традиційних (проблемне навчання, групова робота, дидактичні ігри тощо), так і нових, зокрема
інтерактивних методів, інформаційних
технологій та комп’ютеризації процесу
навчання.
З цією метою пропонуємо для використання
вітчизняний сайт ХІМПРОМ (http://himprom.ua). Хімпром – перший український хімічний
портал, на якому і вчителі, і учні зможуть одержати інформацію про вплив хімії
на всі сфери діяльності людини: від сільського господарства до вуглецевих
нанотрубок, від складу продуктів харчування до найсучасніших досягнень науки у
створенні нових лікарських препаратів для боротьби з онкозахворюваннями тощо.
Програмно-методичне забезпечення
У 2014-2015
навчальному році інваріативна складова навчання хімії здійснюватиметься за
такими програмами:
7-9 класи – Програма
для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-11 класи. – К. : Ірпінь:
Перун, 2005;
8-9 класи з поглибленим вивченням хімії – Програма для 8-9 класів з поглибленим вивченням
хімії (Збірник навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів з
поглибленим вивченням предметів природничо-математичного та технологічного
циклу. – К. : Вікторія, 2009).
10-11 класи – Хімія. Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх
навчальних закладів: рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень та
поглиблене вивчення. 10-11 класи. – Тернопіль : Мандрівець, 2011.
Розподіл годин у програмах орієнтовний.
Учитель може аргументовано вносити зміни до розподілу годин, відведених програмою
на вивчення окремих тем, змінювати послідовність вивчення питань у межах
окремої теми. Розподіл навчальних годин у межах тем здійснюється безпосередньо
вчителем.
Зміст навчальних програм реалізується
через навчальне забезпечення, що має Гриф МОН (табл. 3).
Таблиця
3
Клас
|
Рекомендовані підручники
(автори підручників та видавництво)
|
Рекомендовані
зошити для виконання
практичних робіт
|
Основна школа
|
||
7
|
-
Буринська Н.М. – К.: Перун, 2007;
-
Попель П.П. – К.: Академія, 2007;
-
Лашевська Г.А. – К.: Ґенеза, 2007;
-
Ярошенко О.Г. – К.: Станіца-Київ, 2007.
|
Сударева Г.Ф. Зошит
для практичних робіт з хімії.7 клас / Сударева Г.Ф., Депутат В.М. –
Суми : Нота бене, 2013.
|
8
|
-
Буринська Н.М. – К.: Перун, 2008;
-
Попель П.П. – К.: Академія, 2008;
-
Ярошенко О.Г. – К.: Освіта, 2008.
|
Сударева Г.Ф. Зошит для
практичних робіт з хімії. 8 клас. – Суми : Нота бене, 2013.
|
9
|
-
Буринська Н.М., Величко Л.П. – К.: Перун, 2009;
-
Попель П.П., Крикля Л.С. – К.: Академія, 2009;
-
Лашевська Г.А. – К.: Ґенеза, 2009;
-
Ярошенко О.Г. – К.: Освіта, 2009.
|
Сударева Г.Ф. Зошит для
практичних робіт з хімії. 9 клас / Сударева Г.Ф., Депутат В.М. – Суми :
Нота бене, 2013.
|
Старша профільна школа
|
||
10
|
Хімія(рівень стандарту, академічний)
1.
Ярошенко О.Г. – К. : Грамота, 2010;
-
Попель П.П., Крикля Л.С. – К. : Академія, 2010.
|
|
Хімія (профільний рівень)
-
Буринська
Н.М., Депутат В.М., Сударева Г.Ф., Чайченко Н.Н. – К. : Педагогічна думка, 2011.
|
Сударева Г.Ф. Зошит для
практичних робіт з хімії.
10 клас. Профільний рівень / Сударева Г.Ф., Депутат В.М, Чайченко Н.Н. – Суми : Нота бене, 2013. |
|
11
|
Хімія (рівень стандарту)
-
Коваленко
В.С., Ляшенко А.Х. – К. : Довкілля-К, 2010;
-
Лашевська
Г.А., Лашевська А.А. – К. : Генеза, 2010;
-
Якунін Я.Ю. – К. : СИЦИЯ, 2010;
-
Ярошенко О.Г. – К.: Грамота, 2010
|
|
|
Хімія
(академічний рівень)
-
Попель П.П., Крикля Л.С. – К.
: Академія, 2011;
- Величко Л.П. – К. : Освіта, 2011.
|
|
|
Хімія (профільний рівень)
- Величко Л.П. – К. : Перун, 2011.
|
|
Повний список грифованої навчальної та методичної літератури можна знайти
на сайті Сумського ОІППО www.soippo.edu.ua у розділі «Мобільна сторінка методиста».
Відповідно до Листа № 1/9-592 від 23
серпня 2012 року «Про використання
навчальної літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2012/2013
навчальному році» варіативна складова вивчення хімії реалізується тільки
через програми факультативів та курсів за вибором з хімії, що мають гриф МОН і рекомендовані Міністерством освіти і науки
України.
У 2013-2014 навчальному році для
використання в загальноосвітніх навчальних закладах рекомендуємо:
1.
Навчальні програми курсів за вибором та факультативів. Хімія. – Тернопіль:
Мандрівець, 2010;
2.
Хімія. Допрофільна підготовка та профільне навчання: курси за вибором (укл.
Дубковецька Г.М.). – Тернопіль: Мандрівець, 2010;
3.
Факультативні курси для учнів спеціалізованих
10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів хімічного та біологічного
профілів (частина 2) (авт. Речицький О.Н., Юзбашева Г.С.). – Херсон: Айлант, 2011;
4.
Навчальна програма факультативного курсу «Абетка
самоосвіти школяра з хімії. 7 клас» (авт. Коростіль Л.А.);
5.
Навчальна програма факультативу
«Вода та сучасні методи її очищення»(8, 9 клас) (авт. Забава Л.К., Габріелян
А.А.);
6.
Навчальна програма курсу за вибором «Основи
експериментальної хімії» (9 клас) (авт. Прибора Н.А.);
7.
Навчальна програма курсу за вибором «Хімія для
детективів» (9 клас)(авт. Шапошнікова І.М., Прибора Н.А.);
8.
Навчальна програма курсу за вибором «Хімія в
криміналістиці» (авт. Шапошнікова І.М.);
9.
Навчальна програма факультативного курсу «Хімія і
здоров’я. 9 клас» (авт. Карагаєва М.В.);
10.
Навчальна програма факультативного курсу «Хімія.
Основи якісного та кількісного аналізу» (укл. Гриценко В.В.);
11.
Програма курсу за вибором «Хімія у військовій
справі» (10-11 клас) (авт. Шевченко А.М.);
12.
Навчальна програма факультативного курсу «Основи
хімічної екології» для учнів 10, 11 класів загальноосвітніх навчальних закладів
(авт. Деленко О.Л., Деленко С.П.);
13.
Навчальна програма
факультативного курсу «Розвиток інтелектуальних здібностей шляхом розв’язування
творчих, логічних хімічних задач» для учнів 9, 10, 11 класів загальноосвітніх
навчальних закладів (авт. Вараниця В.О.,
Деленко О.Л. та ін.);
Деленко О.Л. та ін.);
14.
Навчальна програма факультативного курсу «Вибрані
питання шкільного курсу хімії» для учнів 11 класу загальноосвітніх навчальних
закладів (авт. Пальцева І.В.).
Зміст збірників програм під № 1, 2, 4 можна знайти на сайті Сумського ОІППО www.soippo.edu.ua у розділі «Мобільна сторінка методиста».
Зміст програм курсів за вибором і факультативів,
як і кількість годин та клас, в якому пропонується їх вивчення, є орієнтовним.
Учитель може творчо підходити до реалізації змісту цих програм, ураховуючи
кількість годин виділених на вивчення курсу за вибором (факультативу), інтереси
та здібності учнів, потреби регіону, можливості навчально-матеріальної бази
школи. Окремі розділи, запропонованих у збірниках програм, можуть вивчатися як
самостійні курси за вибором. Навчальні програми курсів за вибором можна
використовувати для проведення факультативних занять і навпаки, програми
факультативів можна використовувати для викладання курсів за вибором.
Особливості проведення занять у кабінеті хімії
Звертаємо увагу, що вимоги до обладнання кабінету
хімії та проведення в ньому урочної та позаурочної навчальної діяльності
регламентуються пакетом оновлених
нормативних документів:
1.
Положення
«Про навчальні кабінети з природничо-математичних предметів загальноосвітніх
навчальних закладів»; затверджено наказом МОНмолодьспорту від 14.12.2012 №
1423; зареєстровано в Міністерстві юстиції України 3 січня 2013 р. за №
44/22576
2.
Правила безпеки під час проведення
навчально-виховного процесу в кабінетах (лабораторіях) фізики та хімії
загальноосвітніх навчальних закладів, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 03.08.2012 за № 332/21644.
3.
Інструктивно-методичні
матеріали. «Безпечне проведення занять у кабінетах природничо-математичного
напряму загальноосвітніх навчальних закладів».
4.
Перелік наркотичних засобів, психотропних речовин і
прекурсорів. Затверджено
постановою Кабінету Міністрів України від 6 травня 2000 р. N 770.
Усі ці документи вчителі можуть знайти на офіційних веб-сайтах МОН України www.mon.gov.ua або Сумського ОІППО www.soippo.edu.ua у розділі «Мобільна сторінка
методиста». Згідно цих документів до початку навчального року необхідно оновити
всі Інструкції з безпеки життєдіяльності.
Відповідно до Положення про порядок проведення навчання з питань охорони
праці в кабінеті хімії завідувачі
кабінету (лабораторії) або вчителі (викладачі) обов’язково проводять з учнями систему інструктажів з питань
безпеки життєдіяльності.
На початку навчального року перед початком занять у кожному кабінеті,
лабораторії проводиться первинний
інструктаж з безпеки життєдіяльності. Його мета – формування відповідального ставлення учнів до питань особистої безпеки та
безпеки тих, хто оточує, свідоме розуміння необхідності захисту та
збереження свого власного здоров’я, дотримання правил безпечної поведінки в
умовах виникнення екстремальних ситуацій, у тому числі аварій, і уміння надати
першу допомогу і самодопомогу у разі нещасних випадків. Реєстрація такого
інструктажу проводиться в журналі реєстрації інструктажів з безпеки
життєдіяльності, який зберігається в кожному кабінеті (лабораторії).
Перед початком вивчення навчальної теми, виконання завдань якої буде
пов’язано з використанням різних матеріалів, інструментів, приладів, на початку
уроку, заняття з лабораторною чи практичною роботою тощо також проводиться
первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності. Про проведення такого
первинного інструктажу в журналі обліку навчальних занять на сторінці предмета
в розділі змісту уроку, заняття робиться запис: «Інструктаж з БЖД». Учні, які
інструктуються, не розписуються про такий інструктаж.
Позаплановий інструктаж з учнями проводиться
у разі порушення ними вимог норм і правил, що може призвести чи призвело до
травм, аварій, пожеж тощо, при зміні умов виконання навчальних завдань
(лабораторних, практичних робіт тощо), у разі нещасних випадків за межами
навчального закладу (екскурсії, подорожі тощо). Реєстрація інструктажу
проводиться в журналі реєстрації інструктажів.
Під час проведення позанавчальних заходів у кабінеті (лабораторії)
(конкурси, олімпіади, турніри з предметів, екскурсії, подорожі) або заходів
навчального призначення (прибирання приміщення, дослідна робота) з учнями
проводиться цільовий інструктаж.
Реєстрація цільового інструктажу здійснюється також у журналі реєстрації
інструктажів.
Навчальною програмою з хімії
передбачено використання у навчально-виховному процесі реактивів, які визначено
як прекурсори. Водночас Законом України «Про обіг в Україні наркотичних
засобів, психотропних речовин їх аналогів і прекурсорів» діяльність з обігу
прекурсорів, які використовуються під час вивчення відповідних навчальних
дисциплін, дозволяється навчальним закладам за наявності в них ліцензії на
здійснення відповідних видів діяльності.
З переліку прекурсорів
(постанова Кабінету Міністрів України від 06 травня 2000 р. «Про затвердження
переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів»),
використання яких потребує ліцензування, у процесі навчання хімії у 7-11 класах
загальноосвітніх навчальних закладів використовуються: калій перманганат, сульфатна кислота, хлоридна кислота, толуен (в 11
класах з поглибленим вивченням хімії).
Відповідно до постанови
Кабінету Міністрів України від 5 січня 2011 р. № 4 «Про внесення змін до
постанов Кабінету Міністрів України від 6 травня 2000 р. № 770 і від 10 жовтня
2007 р. № 1203» речовини, що містять не менш як 45 % таких прекурсорів, як
сульфатна кислота, та 15 % таких прекурсорів, як хлоридна кислота, підлягають
тим же заходам контролю, що і прекурсори. Концентрація цих речовин визначається
виходячи з масової частки речовини в складі суміші (розчину).
З огляду на зазначене рекомендуємо зберігати сульфатну та
хлоридну кислоти у вигляді їх водних розчинів з масовими частками менше 45% і
15 % відповідно та замінити дослід добування кисню з калій перманганату на
добування даного газу каталітичним розкладом гідроген пероксиду.
Перспективи на майбутнє.
Повідомляємо, що постановою
Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392 затверджено новий
Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Відповідно до
типових навчальних планів, розроблених до нового Державного стандарту, хімія
вивчатиметься у 7 – 9 класах (7 клас – 1,5 години на тиждень, 8 і 9 клас – 2
години на тиждень). Нові програми для загальноосвітніх навчальних закладів
«Хімія. 7-9 класи» виставлені на сайті Сумського ОІППО
www.soippo.edu.ua у розділі
«Мобільна сторінка методиста». Вивчення хімії за програмою, розробленою за новим
держстандартом розпочнеться у 2015/2016 навчальному році.
Нормативні документи, які потребують опрацювання
вчителями:
– Орієнтовні вимоги оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної
середньої освіти. Наказ МОНМС України від 30.08.2011 №996. – Режим доступу: http://mon.gov.ua (Про Міністерство → Нормативно-правова база)
– Державний стандарт
базової і повної середньої освіти. Постанова від 23 листопада
2011 р. № 1392. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011
–
Програма для загальноосвітніх
навчальних закладів «ХІМІЯ. 7-9 класи». Проект для обговорення. – http://mon.gov.ua (Зв’язки з громадськістю →
Громадське обговорення);
– Інструкція з ведення класного журналу
учнів 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів. Наказ МОН України №496, від 03.06.2008.
Немає коментарів:
Дописати коментар