Практичні роботи



7 клас
Практична робота №1
Тема: Правила техніки безпеки під час роботи в хімічному кабінеті. Прийоми поводження з лабораторними посудом, штативом і нагрівними приладами; будова полум”я.
Мета: ознайомити учнів з правилами техніки безпеки під час роботи в хімічному кабінеті; прийомами поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівними приладами; будовою полум”я;
розвивати вміння застосовувати набуті теоретичні знання на практиці;
виховувати уважність, спостережливість, самостійність, кмітливість.
Обладнання: хімічний посуд та лабораторне обладнання:лабораторний штатив, пробірки, пробіркотримач, стакан, порцелянова чашка, спиртівка, сухий спирт, сірники.

Хід роботи

1.      Ознайомлення з правилами техніки безпеки під час роботи в хімічному кабінеті.
2.      Ознайомлення з лабораторним посудом та іншим обладнанням.
Зразки хімічного посуду та іншого лабораторного обладнання, якими ти будеш користуватися в процесі вивчення хімії, розміщені частвово на твоєму лабораторному столі, а частково на демонстраційному столі вчителя. Розглянь їх і знайди їх відображення на мал.19 с.21. Зверни увагу на назву кожного предмета і спробуй пояснити його призначення. Намалюй у зошиті два-три предета лабораторного обладнання і зазанач їх назву. Можеш користуватись при цьому  хімічним трафаретом.
3.      Поводження з лабораторним штативом.
Ознайомитись з будовою штатива (мал. 18). Виконай такі операції:
а) закріпи муфту на середині стержня штатива. Пересунь вгору і опусти вниз. Закріпи у муфту тримач;
б) закріпи на штативі кільце, не знімаючи тримача;
в) закріпи пробірку в тримачі штатива (мал.20);
г) помісти на кільце штатива хімічний стакан. Спочатку на кільце штатива поклади спеціальну сітку, а потім на неї постав стакан;
е) на кільце штатива помісти без сітки порцелянову чашку.
ж) результати занеси в таблицю
№ з/п
Вид діяльності
Спостереження
Висновок





4.      Поводження з нагрівними приладами (робота з сухим пальним).
Шматочок сухого пального (одну таблетку) поклади на керамічну плитку і підпали від сірника. Якщо треба припинити горіння, накрий таблетку пального ковпачком від спиртівки або порцеляновою чашкою. Дмухати на пальне , що горить категорично забороняється! Після користування сухим пальним приміщення хімічного кабінету потрібно добре провітрити.
5.      Будова полум”я.
Запалюй свічку і спостерігай, як вона горить. Зверни увагу, що полум”я , яке при цьому утворюється, не є однорідним. Воно має три зони. Розглянь мал. 25. Зроби висновок, яку частину полум”я треба використовувати для нагрівання речовин. Результати занеси в таблицю.
6.      Зроби загальний висновок роботи.

7 клас
Практична робота №2
Тема : Дослідження фізичних та хімічних явищ.
Мета: поглибити знання про фізичні та хімічні явища;
розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці;
виховувати уважність, спостережливість, самостійність, кмітливість.
Обладнання: штатив з пробірками, тигельні щипці, спиртівка, сухий спирт, сірники,   одноразові трубки, кристалічна сода, розчини оцту та вапняної води.

Хід роботи

1.      Інструктаж з техніки безпеки.
2.      Дослід 1
 Нагрій у полум”ї мідну пластинку або мідний дріт (тримай тигельними щипцями), дотримуючись правил нагрівання. Результати спостережень та висновки запиши в таблицю.
№ з/п
Вид діяльності
Спостереження
Висновок





3.      Дослід 2.
Візьми пробірку з прозорим розчином вапняної води і через одноразову трубку видихай вуглекислий газ. Результати спостережень та висновки запиши в таблицю.
4.      Дослід 3.
На дно сухої пробірки насип трошки кристалічної соди (аби покрити дно) і додай трохи оцту. Результати спостережень та висновки запиши в таблицю.
5.      Зроби загальний висновок роботи.

7 клас
Практична робота №3
Тема : Добування кисню в лабораторії та вивчення його властивостей.
Мета: закріпити  знання про способи добування кисню в лабораторії та його фізичні та хімічні властивості;
розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці;
виховувати уважність, спостережливість, самостійність, кмітливість.
Обладнання: штатив з пробірками,  спиртівка, сухий спирт, сірники,  газовідвідні трубки, вата, прилад для добування кисню, скіпка, калій перманганат, перекис водню.

Хід роботи

1.      Інструктаж з техніки безпеки.
2.      Склади прилад , як показано на мал.79  і перевір його на герметичність (мал.80) (ст.100). В суху пробірку влий приблизно 1/4 розчину перекису водню і поклади біля отвору пробірки  пухкий жмутик вати. Закрий пробірку трукою з газовідвідною трубкою. Закріпи пробірку в тримачі штатива так. Щоб кінець газовідвідної трубки майже торкався дна стаканв чи циліндра, в якому збиратиметься кисень.
3.      Прогрій спочатку всю пробірку, а потім ту частину, в якій міститься перекис водню.
Результати спостережень та висновки запиши в таблицю.
№ з/п
Вид діяльності
Спостереження
Рівняння реакції
Висновок






4.      Повноту заповнення стакана перевір тліючою скіпкою. Як тільки посудина наповниться киснем, накрий її картоном чи склянною пластинкою.Результати спостережень та висновки запиши в таблицю.
5.      Зроби загальний висновок роботи.

8 клас
Практична робота №1
Тема : Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук.
Мета: закріпити  знання про фізичні та хімічні властивості основних класів неорганічних сполук;
розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці;
виховувати уважність, спостережливість, самостійність, кмітливість.
Обладнання: штатив з пробірками, тигельні щипці, пробіркотримач, спиртівка, сухий спирт, сірники,   одноразові трубки, метали магній та мідь, купрум (ІІ) оксид, алюміній гідроксид, розчини сульфатної та хлоридної кислот, натрій гідроксиду, кальцій гідроксиду, купрум сульфату, барій хлориду, метилоранжу.
Хід роботи

1.      Інструктаж з техніки безпеки.
2.      Виконати 2-3 завдання з перелічених нижче:
- тобі видано два метали — магній у вигляді порошку та мідь у вигляді дротинки або пластинки. Добути оксиди цих металів, використовуючи їх властивість сполучатися з киснем повітря.
- користуючись виданими реактивами, добудь купрум (ІІ) гідроксид і доведи, що ця речовина є основою;
- доведи кислотні властивості сульфатної кислоти;
- здійсни взаємодію купрум (ІІ) оксиду з хлоридною кислотою;
- здійсни реакцію нейтралізації розчину сульфатної кислоти розчином натрій гідроксиду. Який реактив ще потрібний, аби довести, що реакція відбулась і розчин у пробірці нейтральний?
- як, використовуючи розчин вапнякової води Са(ОН)2 ,  можна довести, що вуглекислий газ, який ти видихаєш, є кислотним оксидом?
- порівняй відношення до нагрівання лугів та нерозчинних основ;
- порівняй відношення до кислот розчинних та нерозчинних основ;
- досліди, чи можуть дві різні солі вступати між собою в реакцію обміну. Зазнач, які умови для цього необхідні;
- досліди хімічні властивості:
·        хлоридної кислоти;
·        сульфатної кислоти;
·        кальцій гідроксиду;
·        натрій гідроксиду.
3.      Результати спостережень, рівняння відповідних реакцій, висновки запиши в таблицю.

№ з/п
Вид діяльності
Спостереження
Рівняння реакції
Висновок






4.      Зроби загальний висновок роботи.

8 клас
Практична робота №2
Тема : Розв”язування екперементальних задач.
Мета: закріпити  знання про фізичні та хімічні властивості основних класів неорганічних сполук;
розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці;
виховувати уважність, спостережливість, самостійність, кмітливість.
Обладнання: штатив з пробірками, тигельні щипці, пробіркотримач, спиртівка, сухий спирт, сірники,   одноразові трубки, метали магній та мідь, купрум (ІІ) оксид, алюміній гідроксид, розчини сульфатної та хлоридної кислот, натрій гідроксиду, кальцій гідроксиду, купрум сульфату, барій хлориду, метилоранжу.
Хід роботи

1.      Інструктаж з техніки безпеки.
2.      Виконай 2-3 завдання з перелічених нижче:
- у трьох пронумерованих пробірках містяться розчини натрій хлориду, натрій гідроксиду, хлоридної кислоти. Доведи. В якій пробірці міститься кожний з них;
- у трьх пронумерованих пробірках містяться розчини сульфатної кислоти, калій сульфату, калій гідроксиду. Доведи, в якій пробірці міститься кожен з них;
- добудь цинк гідроксид і практично доведи. Що це амфотерна сполука;
- з натрій гідроксиду добудь натрій хлорид;
- добудь купрум (ІІ) гідроксид і з нього — купрум (ІІ) оксид;
- з купрум (ІІ) сульфату добудь купрум (ІІ) хлорид;
- з купрум (ІІ) хлориду добудь купрум (ІІ) нітрат;
- з ферум (ІІІ) оксиду добудь ферум (ІІІ) гідроксид;
- з купрум (ІІ) оксиду добудь купрум (ІІ) гідроксид;
- здійсни практично такі перетворення:
·        магній  магній сульфат магній гідроксид магній хлорид;
·        купрум (ІІ) оксид   купрум (ІІ) хлорид  купрум (ІІ) гідроксид  купрум (ІІ) сульфат.
3. Результати спостережень, рівняння відповідних реакцій, висновки запиши в таблицю.

№ з/п
Вид діяльності
Спостереження
Рівняння реакції
Висновок






4.      Зроби загальний висновок роботи.

9 клас
Практична робота №1
Тема : Розв”язування екперементальних задач.
Мета: закріпити  знання про фізичні та хімічні властивості основних класів неорганічних сполук;
розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці;
виховувати уважність, спостережливість, самостійність, кмітливість.
Обладнання: штатив з пробірками, пробіркотримач, спиртівка, сухий спирт, сірники,  суміш мідних ошурок та порошку цинку, купрум (ІІ) оксид, магній оксид, ферум (ІІІ) гідроксид, розчини сульфатної та хлоридної кислот, натрій гідроксиду,  купрум сульфату, барій хлориду, метилоранжу.
Хід роботи

1.      Інструктаж з техніки безпеки.
2.      Виконай один з варіантів із запропонованих завдань:
- Варіант 1 (середній рівень)
·        використовуючи реактиви, що є в твоєму розпорядженні, дбудь купрум (ІІ) гідроксид і доведи, що ця речовина є основою;
·        у трьох пронумерованих пробірках під номерами 1, 2, 3 містяться розчини кислоти, лугу, солі. Визнач, яка речовина в якій пробірці міститься;
            - Варіант ІІ (достатній рівень)
·        проведи реакції, за допомогою яких можна здійснити такі перетворення:
купрум (ІІ) оксид   купрум (ІІ) хлорид  купрум (ІІ) гідроксид  купрум (ІІ) оксид;
·        добудь магній гідроксид і доведи, що він є основою;
·        хімічним способом виокреми мідь із сумуші мідних ошурок з порошком цинку;
            - Варіант ІІІ (високий рівень)
·        проведи реакцію нейтралізації;
·        добудь купрум (ІІ) хлорид трьома різними способами;
·        проведи реакції, за допомогою яких можна здіснити такі перетворення:
ферум (ІІІ) гідроксид  ферум (ІІІ) оксид ферум (ІІІ) сульфат.
3. Результати спостережень, рівняння відповідних реакцій, висновки запиши в таблицю.

№ з/п
Вид діяльності
Спостереження
Рівняння реакції
Висновок






4.      Зроби загальний висновок роботи.


9 клас
Практична робота №2
Тема : Приготування розчину солі з певною масовою часткою розчиненої речовини.
Мета: закріпити  знання про масову частку розчиненої речовивни в розчині;
розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці;
виховувати уважність, спостережливість, самостійність, кмітливість.
Обладнання: терези з гирями, колба, мірний циліндр, склянна паличка, кухонна сіль, харчова сода, вода.
Хід роботи

1.      Інструктаж з техніки безпеки.
2.      Виконай одне з запропонованих завдань:
·        приготуй розчин масою 20 г з масовою часткою натрій хлориду 0,05;
·        приготуй розчин масою 25 г з масовою часткою натрій карбонату 4%;
·        приготуй розчин масою 10 г з масовою часткою кухонної солі 10%;
·        приготуй розчин масою 30 г з масовою часткою натрій хлориду 15%.
3.      Послідовність дій:
·        обчисли масу солі та води, необхідні для приготування розчину;
·        зваж на терезах сіль та висип її в суху колбу;
·        виміряй потрібний об”єм води мірним циліндром;
·        влий виміряний об”єм води у колбу з сіллю, перемішай склянною паличкою з гумовим наконечником або струшуванням кобли до повного розчинення солі;
·        у зошиті проведи всі розрахунки, стисло опиши виконані операції, зроби загальний висновок роботи.

9 клас
Практична робота №3
Тема : Реакції йонного обміну в розчинах електролітів.
Мета: закріпити  знання про реакції йонного обміну в розчинах електролітів;
розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці;
виховувати уважність, спостережливість, самостійність, кмітливість.
Обладнання: штатив з пробірками, розчини аргентум нітрату, натрій хлориду, магній нітрату, калій карбонату, купрум (ІІ) сульфату, плюмбум нітрату, калій фосфату, барій карбонату, ферум (ІІІ) хлориду, барій хлориду, цинк сульфату, натрій карбонату, алюміній сульфату, кальцій хлориду, ферум (ІІ) сульфату, натрій гідроксиду, калій гідроксиду, нітратної, сульфатної та хлоридної кислот.
Хід роботи

1.      Інструктаж з техніки безпеки.
2.      Виконай один з варіантів із запропонованих завдань:
- Варіант 1 (середній рівень)
·        виконай реакції між розчинами таких речовин:
а) аргентум нітрат та натрій хлорид
б) магній нітрат та калій карбонат
·        добудь купрум (ІІ) гідроксид і нейтралізуй його нітратною кислотою
            - Варіант ІІ (достатній рівень)
·        виконай реакції між розчинами таких речовин:
а) плюмбум (ІІ) нітрат та натрій хлорид;
б) калій фосфат та сульфатна кислота;
в) барій карбонат та нітратна кислота;
·        добудь ферум (ІІІ) гідроксид та нейтралізуй його сульфатною кислотою;
·        виконай реакції, які відповідають таким скороченим йонним рівнянням:
а) Ba2+ + SO42- = BaSO4;
б) Ag++ Cl-= AgCl.
            - Варіант ІІІ (високий рівень)
·        виконай реакції між розчинами таких речовин:
а) натрій гідроксид та ферум (ІІІ) хлорид;
б) цинк сульфат та калій гідроксид;
в) натрій карбонат та нітратна кислота;
г) купрум (ІІ) оксид і хлоридна кислота;
·        добудь  алюміній гідроксид і нейтралізуй його сульфатною кислотою;
·        виконай реакції, які відповідають таким скороченим йонним рівнянням:
а) Ca2++ CO32-= CaCO3;
б)  Fe2++ 2OH- = Fe(OH)2;
в) 3Cu2++ 2PO43- = Cu3(PO4)2.
3. Результати спостережень, рівняння відповідних реакцій у повній та скороченій йонній формах, висновки запиши в таблицю.

№ з/п
Вид діяльності
Спостереження
Рівняння реакції
Висновок






4.      Зроби загальний висновок роботи.

9 клас
Практична робота №4
Тема : Властивості оцтової кислоти.
Мета: закріпити  знання про властивості оцтової кислоти;
розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці;
виховувати уважність, спостережливість, самостійність, кмітливість.
Обладнання: штатив з пробірками,  стружка магнію, натрій карбонат, розчини оцтової кислоти, метилоранжу, фенолфталеїну, натрій гідроксиду.
Хід роботи

1.      Інструктаж з техніки безпеки.
2.      Дослід 1. Дія оцтової кислоти на індикатори.
До розчину оцтової кислоти додай розчин метилоранжу.
3.      Дослід 2. Взаємодія оцтової кислоти з основами .
До розчину натрій гідроксиду, забарвленого фенолфталеїном додай розчин оцтової кислоти до знебарвлення індикатора.
4.      Дослід 3. Взаємодія оцтової кислоти з металами.
 У пробірку з розчином оцтової кислоти помістити  стружку магнію.
5.      Дослід 4. Взаємодія оцтової кислоти з солями.
 У пробірку з розчином оцтової кислоти додай натрій карбонат.
6.      Результати спостережень, рівняння відповідних реакцій, висновки запиши в таблицю.

№ з/п
Вид діяльності
Спостереження
Рівняння реакції
Висновок






7.      Зроби загальний висновок роботи.

9 клас
Практична робота №5
Тема :  Розв”язування експерементальних задач.
Мета: закріпити  знання про властивості органічних речовин;
розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці;
виховувати уважність, спостережливість, самостійність, кмітливість.
Обладнання: штатив з пробірками,  спиртівка, сухий спирт, сірники, пробіркотримач, розчини нітратної кислоти, натрій гідроксиду, калій перманганату, йоду, купрум (ІІ) гідроксиду, кальцій карбонату, метилоранжу.

Хід роботи

1.      Інструктаж з техніки безпеки.
2.      Виконай один з варіантів із запропонованих завдань:
- Варіант 1
·        у прономерованих пробірках містяться :
а) гліцерин;
б) розчин оцтової кислоти;
в) розчин крохмалю. Визнач ці речовини.           
·        Доведи, що натрій ацетат — сіль слабкої кислоти.
            - Варіант 2
·        у прономерованих пробірках містяться :
а) розчин глюкози
б) розчин оцтової кислоти;
в) розчин білка. Визнач ці речовини.        
·        Доведи, що  поліетилен — термопластичний матеріал..
3. Результати спостережень, рівняння відповідних реакцій, висновки запиши в таблицю.

№ з/п
Вид діяльності
Спостереження
Рівняння реакції
Висновок






4.      Зроби загальний висновок роботи.

10 клас
Практична робота №1
Тема :   Добування вуглекислого газу. Взаємоперетворення карбонатів та гідрогенкарбонатів.
Мета: закріпити  знання про карбонатну кислоти, карбонати та гідрогенкарбонати;
розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці;
виховувати уважність, спостережливість, самостійність, кмітливість.
Обладнання: штатив з пробірками,  газовідвідна трубка, спиртівка, сухий спирт, сірники, пробіркотримач, мармур,  зволожений універсальний індикаторний папірець, розчин кальцій карбонату.

Хід роботи

1.      Інструктаж з техніки безпеки.
2.      Дослід 1. Добування карбон (ІV) оксиду.
У велику пробірку помістіть кілька шматочків мармуру. Додай до них 3-5 мл розчину хлоридної кислоти і відразу закрий пробірку пробкою з газовідвідною трубкою. До вільного отвору трубки піднесизволожений універсальний індикаторний папірець.
3.      Дослід 2. Реакція карбон (ІV) оксиду з кальцій гідроксидом.
У прбірку налий розчин кальцій гідроксиду і занурь в нього трубку,  по якій виділяється вуглекислий газ.
4.      Дослід 3. Перетворення кальцій карбонату на кальцій гідрогенкарбонат.
У пробірку з осадом кальцій карбонату, який утворився в досліді 2, продовжуй пропускати вуглекислий газ протягом 1-2 хв.
5.      Дослід 4. Перетворення кальцій гідрогенкарбонату на кальцій карбонат.
Половину розчину, добутого в дослід1 3, перелий в порожню пробірку. До однієї частини розчину додай трохи розчину кальцій гідроксиду, а другу частину нагрій.
6.      Результати спостережень, рівняння відповідних реакцій, висновки запиши в таблицю.

№ з/п
Вид діяльності
Спостереження
Рівняння реакції
Висновок






7. Зроби загальний висновок роботи.

10 клас
Практична робота №2
Тема :   Розв”зування екперементальних задач.
Мета: закріпити  знання про властивості металічних елементів;
розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці;
виховувати уважність, спостережливість, самостійність, кмітливість.
Обладнання: штатив з пробірками,  склянка, промивалка з водою, лійка, фільтрувальний папір, спиртівка, сухий спирт, сірники, пробіркотримач, розчини хлоридної кислоти, натрій гідроксиду, кальцій хлориду, фенолфталеїн, вода.

Хід роботи

1.      Інструктаж з техніки безпеки.
2.      Виконай один з варіантів із запропонованих завдань:
- Варіант 1
·        добудь з кристалогідрату MgSO4*7H2O розчин магній хлориду;
·        доведи наявність катіонів амонію, магнію, та алюмінію в розчині, який містить амоній сульфат, магній сульфат, алюміній сульфат.
- Варіант 2
·        добудь з кристалогідрату FeSO4*7H2O  ферум (ІІІ) гідроксид. (Осад сполуки відфільтруйте).
·        Доведи наявність гідроксид-іонів та карбонат-йонів в розчині, що містить натрій гідроксид та натрій карбонат.
3. Результати спостережень, рівняння відповідних реакцій, висновки запиши в таблицю.

№ з/п
Вид діяльності
Спостереження
Рівняння реакції
Висновок






3.      Зроби загальний висновок роботи.

11 клас
Практична робота №1
Тема :  Видалення забруднень з поверхні тканин.
Мета: закріпити  знання про властивості  волокон та розчинники;
розвивати вміння застосовувати набуті знання на практиці;
виховувати уважність, спостережливість, самостійність, кмітливість.
Обладнання: штатив з пробірками,  склянка, порцелянова чашка, спиртівка, сухий спирт, сірники, пробіркотримач, зразки тканин із плямами від олії, чорнила, ягід або фруктів, іржа, чаю, гліцерол, нашатирний спирт, етанол, вода, оцтова кислота, лимонна кислота, щавлева кислота, бензин, розчини мила та синтетичного мийного засобу.

Хід роботи

1.      Інструктаж з техніки безпеки.
2.      Дослід 1.
Виведи з поверхні тканини пляму від олії.
3.      Дослід 2.
Виведи з поверхні тканини пляму від чорнила.
4.      Дослід 3.
Виведи з поверхні тканини пляму від фруктів або ягід окропом.
5.      Дослід 4.
Виведи з поверхні тканини пляму від іржі.
6.      Дослід 5.
Виведи з поверхні тканини пляму від чаю кислотою або спиртом.
7.      Результати роботи оформіть в робочих зошитах у вигляді таблиці:
№ з/п
Забруднювач
Дії з видалення забруднення
Одержаний результат




8. Зробіть загальний висновок роботи

Немає коментарів:

Дописати коментар